Her er fordelene og ulempene.
Det er mange fordeler ved å la bilen stå under tak. Ikke minst på vinterstid oppleves det mer behagelig, når du slipper å måke snø av bilen og skrape is av vinduene. En garasje bidrar også til at bilen holder seg bedre, og at verditapet blir mindre.
Det vanlig å dele inn i tre typer garasjer:
• Isolert, varm garasje
• Uisolert, kald garasje
• Carport
Isolert, varm garasje
Oppvarmet garasje har unektelig sine fordeler. Er bilen våt når du setter den inn, tørker den fort. Det er selvfølgelig deilig å sette seg inn i en tørr og varm bil om morgenen, men varmen kan også føre til at det oppstår høy luftfuktighet og kondens – som igjen øker faren for rustskader. For å unngå dette, kreves god utlufting. En stor garasje kan selvfølgelig deles inne i en kald og en varm sone, dersom man ønsker et separat rom for andre sysler eller lagring.
Uisolert, kald garasje
En uisolert og kald garasje med god utlufting beskytter bilen bedre mot rust fordi det oppstår mindre kondens, men gir ikke den samme komfortable følelsen av å sette seg inn i en tørr og varm bil. Den ytre fuktigheten på bilen fjernes ikke like raskt og effektivt som i en varm garasje.
Carport
En carport har i ugangspunktet de samme egenskapene som en kald garasje, men er billigere og enklere å sette opp selv. Installerer du kupévarmer og motorvarmer i bilen kan du likevel få en varm bil, til tross for at den står i kald uteluft.
Valg av garasjeport
Hva slags type garasjeport du velger – elektrisk eller manuell – gir selvfølgelig utslag på prisen. Har du en oppvarmet garasje er det dessuten ekstra viktig med en godt isolert garasjeport. Vi skreddersyr garasjeporten din etter størrelse, behov og smak. Se garasjeportene her!
Her kan du lese mer om fordeler og ulemper ved kald eller oppvarmet garasje:
https://www.dinside.no/bolig/kald-eller-oppvarmet-garasje/61707209
Her kan du også følge en liten meningsutveksling om isolering av garasjen:
https://groups.google.com/forum/#!topic/no.fritid.bolig/VwmrZGUV8LQ